Er is onrust in Nissewaard, vanaf Spijkenisse tot Brielle zijn bewoners bezorgd over de bomen langs de Groene Kruisweg.
Het is een weg die vanaf Rotterdam tot aan Oostvoorne loopt en altijd behoorlijk groen was en dat willen we zo houden. Er is al te veel groen weg.
Maandag 9 februari 2015 hadden we dus de vergadering met Provinciale Staten en vanavond, woensdagavond 11 februari, gingen Ruud van Arnhem, Marja Wijnbeek en ik, Annette van Grondelle, naar het Dorpshuis in Zwarte Waal om verdere plannen te vernemen.
Informatieavond Zwartewaal
Het was erg vol. Overal tafeltjes om te hangen. E waren mensen van Provinciale Staten waar de bewoners vragen aan konden stellen. En dat gebeurde massaal.
Ook de media was goed vertegenwoordigd met Radio Rijnmond en Theo Teitsma van het Algemeen Dagblad.
Groot onderhoud
De Provincie plant groot onderhoud aan de weg bij Zwarte Waal. Er staan bomen in de weg. Deze mogen maar 4,5 meter van de weg staan en niet dichterbij, dus die bomen moeten verdwijnen. En dat willen de inwoners niet. Er gebeuren geen ongelukken als je normaal rijdt. In 43 jaar 1 keer.
Gefaseerd
Toch nam de Provincie ons plan dat we maandag hadden voorgesteld ook mee. Gefaseerd bomen weghalen, dus om de paar jaar wat en dan vervangen door nieuwe bomen. Die kunnen dan wat groeien en daarna komen de volgende aan de beurt. Dan wordt het niet zo’n kaalslag.
Vangrail
Ook heb ik voorgesteld om bij de bomen bossages te planten, de uitlaatgassen worden opgevangen. Maar mooie bermen, is ook veilig voor de automobilist want naast de Groene Kruisweg ligt een diepe sloot. Je kunt kiezen, of tegen een boom met een klap, of in die sloot met een klap, maar dan ben je ook nog nat! Voor de sloot komt echter een vangrail. Tja, waarom dan niet helemaal hé?
Ik zal het vertellen, die vangrail, dat is niet mooi, want die moet dubbel zijn, dus ook een stukje eronder zodat… jaja…. Een motorrijder er niet onder terecht kan komen.
Hardrijders
Onze vrij veilige Groene Kruisweg, daar moeten bomen weg vanwege automobilisten die te hard willen rijden. En er worden lelijke aparte vangrailsen geplaatst, zodat scheurende motorrijders niet in die sloot terecht komen. Want, op dit soort wegen willen motorrijders altijd scheuren. Ik zeg: “Flits en bekeur flink dan wordt de pot gespekt en kunnen we het landschap mooi houden.”
Naar ik heb vernomen is dit slechts een voorstel van de Europese Unie en zijn wij in Nederland (lees ook provincie ZH) de braafste jongetjes van de klas om alvast maar uitvoering te geven aan dit voorstel.
Volgens mij is er op geen landelijke weg in Frankrijk etc. deze kaalslag gestart.
Daar zijn de bestuurders wel trost op de mooie, oude en voor toeristen aantrekkelijke landweggetjes.
En zoals al aangehaald, met de ongelukken valt dit niet te rijmen. Een veel te zware maatregel tegenover de (gelukkig) weinig ongevallen.
Beste W. Verbrugge,
Leest u ons laatste bijdrage eens. Van Europese wetgeving blijkt geen sprake te zijn. Sterker nog van Nederlandse wetgeving niet eens. Het is beleid van de Provincie en waarom ook dat blijkt niet duidelijk te zijn.
Dank u wel voor uw bijdrage.
https://www.bomenriddersspijkenisse.nl/bomenstrijd-is-strijd-om-subsidie/
Wat een ongelooflijke waanzin! Onder valse voorwendselen prachtige bomen kappen!! Na de enorme kaalslag tussen Brielle en Oostvoorne is nu de andere kant aan de beurt. Kan iemand het zich nog herinneren? Ik kon letterlijk wel janken! Laten we dit niet laten gebeuren!!!
Beste Dick van Bruggen, ben jij de Dick van Bruggen die in 1970 begonnen is aan een studie biologie aan de Landbouwhogeschool in Wageningen? Er is een enthousiast groepje bezig een reünie te organiseren. Ben jij de gezochte Dick, zou je me dan je emailadres willen sturen zodat we je kunnen uitnodigen?
hartelijke groet,
Els Miedema, Wageningen
Beste Dick van Bruggen,
Ben jij de Dick van Bruggen, die in 1972 in Gilze Rijen begon aan de opleiding bij de Luchtmacht, Groep DOOLB 72-2, met Kees Mets, Peter Vermeulen, Steven van der Kreeft en ondergetekende Ed Schoolderman.
Zo ja…..we willen graag contact. Ben jij die Dick, mail me dan je email adres s.v.p.